: team warrior :

Thursday, May 3, 2012

appreciate nikmat!

   sihat sume???bila tanya khabar ni, rasa teringin pulak nak borak sal sihat..tetibe aje..awak sihat? hakikatnya tak semua sedar dan hargai bila kita diberi nikmat sihat..kan..kan..kadang-kadang tu kite jugak terlupa untuk bersyukur. siap boleh terloncat-loncat lagi. betapa seronoknya sihat ni kan! itulah manusia. bila diberi nikmat selalu lupa. tapi bila Allah uji sikit aje dengan rasa sakit. bukan main lagi mulut ni mengadu, mengeluh, mengata dan terkadang lancar aje mulut ni mengeluarkan perkataan kesat. Ish2..manusia2..tak sedar diri betul! time kite sihat macam-macam kite boley buat..g shopping (shopping gak yg aku sebut coz tu yg aku suke)kekeke..g jalan2 ngan family..g masjid (tambah ilmu ckit)..boleh masak2 (one of my feveret)..boleh tekan-tekan keyboard tuk hupdate blog..hahaha..pokoknya macam-macam la kite boley buat..time tuh ada yang teringat tuk bersyukur, ada yang terlupa, dan ada jugak yg buat-buat lupa...Allahuakbar!

   bila cakap soal nikmat ni tibe-tibe teringat kat akak senior aku..ai tu ada la dia mengadu depan aku yg dia kena pakai spek. dia cakap dia sedih coz satu nikmat da kena tarik. dia rabun sekarang dan perlu pakai spek. hehehe..tapi berbeza pulak reaksi aku bila aku dapat tahu aku kena pakai spek..gembira bukan main lagi..siap boleh terloncat-loncat n tergolek-golek lg (hiperbola lg aku ni)..tapi memang aku tak tipu..aku suke gile tyme tuh smpai aku lupa something..bila akak tu cakap satu nikmat da ditarik..aku rase cam nak nangis..ya Allah betapa aku tak menghargai nikmat yang kau berikan padaku selama ni. korang jangan jadi macam aku..apa punya respon la yg aku kasi..tak logik langsung..hargai nikmat yg korang ada!!

   beberapa hari ni aku tak berapa nak happy sangat la..my mom tak berapa sihat. da berapa hari dia tak sihat. time aku duk matrik aku tak taw pun my mom masuk hospital. aku dapat taw bila aku da abis matrik, tu pun my mom nak cakap tak nak cakap aje. korang bole bayangkan tak perasaan aku mase tuh..sedih gile..aku tanya kenapa tak bagitaw aku..my mom cakap tak nak aku pikir pasal dia lebih2 lagi tyme aku nak final exam..ya Allah..umi aku ni..tahan aje air mata depan die (nak nangis da ni..cool down2..kang tak abis pulak entry aku ni kang) banyak sangat my mom berkorban untuk anak-anak die. baru aku taw yg my mom sanggup minta keluar dari hospital semata-mata nak amik aku kat matrik melaka tuh. sayunya aku rasa bila dengar..ya Allah bolehkah aku berkorban sedemikian rupa untuk parent aku..aku berdoa supaya aku menjadi anak yg mengenang jasa..patut la aku nampak muka umi aku macam pucat n tak bermaya aje time amik aku kat matrik..masa tu aku happy sangat nak balik sampai tak sempat nak tanya yg len-len..umi..kak yong sayang umi sangat-sangat..ketat-ketat..erat-erat..you are my queen in my life..love u alwayz..

   abis suda kisah sedih-sedih..so korang jangan lupa untuk hargai nikmat yg Allah berikan. Allah sangat pemurah dengan hamba-hambaNya dan kite perlu menjadi salah seorang hambaNya yg bersyukur. Jangan lupa diri da la..tak pasal-pasal pulak jadi si tanggang kang (tetibe popularkan si tanggang..tak berkait langsung)..parent jugak adalah nikmat untuk kite..nikmat utk dapat kasih sayang dari mereka, belaian manja(cheewwaahh), belaian leteran..hahaha..susah nak dapat tuh..hargailah selagi diorang masih ada..dan buatlah yang terbaik untuk mereka..aku pun ngah cuba yg terbaik untuk menjadi penyejuk hati mereka.. insyaallah.. im trying my best!

   ok la..da banyak sangat aku tulis..rajin pulak aku malam ni..my mom da panggil suh gi makan..hahaha.. makan tengah malam..my mom cakap tak elok makan lewat tapi nak buat camne..perut ni bukan reti nak senyap pulak..padan la coz aku tak bedal nasi lagi..chaw dulu la..nanti kalau ada bahan aku story-story lagi..sebelum tu  jom kite nyanyi lagu ni ramai-ramai..teringat pulak time sekolah pasti dulu..hahahaha..

   ingat 5 perkara
    sebelum 5 perkara
     sihat sebelum sakit
      muda sebelum tua
       kaya sebelum miskin
         lapang sebelum sempit
           hidup sebelum mati 
         
thank you coz rajin nak scroll2 mouse tu till the end..kekekeke...


xiexie for reading! 

No comments:

Post a Comment

sebarang pesanan untuk cik warrior?
sila tinggalkan di sini. May Allah bless you..