: team warrior :

Saturday, March 16, 2013

peliks betul!

Assalamualaikum

Topik yang saya nak citer utk entry kali ni about pelikss people. What nonsense you want to talk about, yong? haha. This is not nonsense ok! I'm really peliks with those people. really. really. sampai tahap saya tanya diri what's wrong with them???

situasi 1

   Its happen in my calculus lecture. My feveret subject. In shaa allah. haha. macam biasa la kalau sebelum mula kelas, we need to prepare first. My lecturer dah warning awal-awal suruh baca notes sebelum kelas dia. Kalau muka blur tu memang dia dah taw la muka-muka yang tak buka notes. choi. kantoi. tapi tu bukan point utama saya. no. no. klimaks bermula di sini. (chewaah.. gituh) time tengah semangat and fokus dengar lecture, adalah insan-insan di belakang saya bercakap. at the first saya tahan lagi becoz dia tanya pasal apa yang lecturer tengah terangkan. so, kawan tu terangkanlah. ingatkan sekejap pastu fokus balik la kan. hoyoyoyo.. lama pulak plus dengan volume yang sedikit meninggi. Masya-Allah. fokus terus terganggu. macam dengar dua orang lecturer bercakap. toink. toink.

   saya pandang kiri pandang kanan. kawan-kawan saya buat muka derk jer. pastu saya berbisik la "aku tak leh fokus la". dengan nada perlahan kawan saya cakap "aku pun". ha. what happen? nak marah? time lecture kut. nak main jeling-jeling. wah.. tak best woo. masa tu terngiang-ngiang dengar suara my lecturer pesan masa first class kiteowang. " time saya mengajar awak jangan nak sibuk tanya kawan awak. fokus. dengar apa saya terangkan. balik baru fikir." sekarang baru saya faham kenapa sir cakap macam tu. kalau ada 2 orang yang terangkan. mana satu saya nak dengar. dan opkos fokus terus terbabas dari landasan.



moral : hormatlah kawan-kawan yang tengah fokus tu. kalau nak tanya kawan after kelas la weh. kalau betul uols nak explain sikit kat kawan tuh, volume suara kasi turun ma. nanti tak pasal-pasal lu punya kawan kat depan naik minyak woo. kawan-kawan yang nak mula faham jadi senget kalau tumpuan diowang terganggu. fokus dalam kelas is important. tembak diri sendiri.

 situasi 2

   Tempat kejadian : surau. benda macam ni dah lama saya perhatikan. masa sem 1 saya macam diamkan jer and memerhati. tapi semakin hari saya tengok semakin pelik. makin mendiamkan makin menjadi-jadi. apa yang dah jadi? BISING/BERCAKAP KUAT WAKTU ORANG SOLAT. ramai yang pandang remeh perkara camni. tapi yang remeh ni la sedikit sebanyak menambahkan saham dosa kita. kalau budak sekolah rendah saya tak hairanlah kalau diowang bising. Yelah, belum terdedah sangat lagi. tapi kalau budak universiti yang dah boleh jadi mak/bapak orang dah buat hal macam ni, sakit jugak rasa. lagi hairan kalau budak-budak sekolah agama sendiri. takkan nak jerit macam kat sekolah dulu lagi kut.

jangan bising! hormati rumah Allah! Hormat orang yang tengah solat! 

   hish.. malu la nak buat macam tu kat orang-orang yang da besar and faham agama ni. Tapi kalau kita dah lupa, tak salah mengingatkan. kalau dah bercakap sampai menganggu tumpuan orang yang tengah solat, apa hukumnya? cuba kita sendiri yang rasa. mesti nak marah kan. rasa macam nak cubit-cubit jer. kite cubit awak kang. haha. kita solat ni nak mengadap Allah. Allah dah bagi banyak masa untuk kita bercakap sebelum tiba waktu solat. sudah cukup sudah la. bercakaplah dengan Allah pulak. dengan penuh kusyu' tanpa gangguan. tak baik taw ganggu orang solat. kita kena hormat rumah Allah apatah lagi orang yang tengah solat. Dah besar kan. senang je nak faham. 

   haaa.. lagi pelik! bila ada yang bercakap masa orang tengah solat jemaah tapi 'tak ramai' orang yang mainkan peranan tuk mendiamkan kawan-kawan yang bercakap. sbg contoh bunyikan SSSSHHHHH! (tahap keluar air liuq pun boleh). Susah jugak nak dengar orang tegur cam kat sekolah dulu dan otomatik hampir sume terus diam. hebat tarbiyah kat sekolah dulu. rindu saat tu. hope dapat kekalkan tarbiyah sebegitu sampai bila-bila dan di mana saja.

sshhhhhh.... diam.. orang tengah solat.. 

   ampun buk kalau salah pendapatnya.. saya hanya insan yang sedang perbaiki diri dan cuba mengajak kalian meng'join' sekali trip pembaikan diri ni. 
- free of charge -


kalau salah silakan menegur. jom baiki diri.  

xiexie for reading! 

No comments:

Post a Comment

sebarang pesanan untuk cik warrior?
sila tinggalkan di sini. May Allah bless you..