: team warrior :

Thursday, October 18, 2012

tanya sama pokok

Jom nyanyi sama-sama and hayati lirik uols..

Tersesat malu bertanya tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya duk terdiam
Menyusur di kaki lima
Terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai luruh
Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah
KAU masih ada
Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
terlalu banyak alasannya duk terdiam
Tak mudah namun tak susah terserah atas pilihan
.......................
*uits sambung sendiri la pulak*

da habis melalak sampai memekakkan telinga owang sebelah? sudah? bagus! well done! Da melalak tak hingat diri tu, hang taw tak apa tajuk lagu ni? *hekeleh soklan ko yong..adik aku yg tadika tu pun taw tajuk lagu ni dow!* eh? ok angkat tangan! muahahahaha..

   Yong just nak share ilmu yang yong dapat dari 'sakinah circle' yang yong join. Actually yong suka lagu ni coz lagu ni macam sentimental sikit.* sentimental tu apa r? weh..aku pun xtaw aku pakat tulis jar* haha. Before dis, ada yang tanya yong apa motif lagu ni. Pokok la. Burung terbang la. Dia nak bagitaw apa sebenarnya? Garu-garu kepala. Yong cakap la lagu ni macam kehidupan kita. Ala...Burung terbang. Pokok hidup. Sesat jalan sebab malu nak tanya. Hahahaha..blank!

   From sakinah circle i discovered sumting..actually dis song has motif. Its really touched. My heart likes want burst. *hiperbola* Buts true...i start to learn something from dis meaningful song. Try to read the liric line by line and compare it with our life. Bila yong baca and hayati betul-betul, tibe2 air mata dah bergenang. Pastu meleleh dengan rancaknya. *eh,kenapa lak ni?*
terlalu mahu dan mahu
terlupa apa yang perlu  

   Part ni yong terkesan..dalam kehidupan kita, terlalu banyak yang kita mahukan. Kita mahu banyak duit, melancong, baju baru, kasut branded, keronsang besar n yang liplapliplap, spek belalang, tudung rainbow yang melilit la apa la..macam-macam nafsu la nak.*memang sesangat demand la kan*. Pantang nampak benda yang gile gojes mesti ada jer yang nak. Tapi..kita lupa apa yang kita sebenarnya perlukan. Apa yang kita perlukan? Cuba fikir. Apa yang kita nak tu adakah kemahuan atau keperluan kita? Keperluan dan kemahuan? Tu dua elemen yang berbeza. *ha..ko jangan buat muka kompius..*

keperluan ---> sesuatu yang kehidupan kita bergantung kepadanya dan kalau ia tidak ada ia akan memberikan kesan buruk pada kita. Contoh, ko amat perlukan garam. kalau xde, masakan ko akan akan rasa macam air masak dengan sayur jer. So, garam tu keperluan. Kalau xde ia bagi bad effect to ur cooking. Ngehehehe..
kemahuan --->  sesuatu yang tanpanya kita masih boleh hidup dengan bergumbira. 

   Dats not mean yang kita tak boleh mempunyai rasa tuk mahukan ini atau itu. *Nanti kang kempunan lak..bila tengok barang yang nak jer tertelan air liur sambil bulat2kan mata. Jangan!! ini kemahuan..nafsu2! Pejam mata. Tengok kat lain.* Hahahahaha..jangan la sampai macam ni. U must know ur limit n ofcoz la ur kewangan. Ni pergi shopping, barang yang perlu dua jer, tapi barang yang mahu..5 6 pulak. Tak ke membazir. Limit gok cikit.Tak la nanti merungut-rungut and makan biskut kering jer hujung bulan. Pastu salahkan mall tu coz buat discount meletup-letup.
seandainya rebah
 KAU masih ada 

    Kehidupan manusia ada bangun dan ada jatuhnya. Dah memang adat kan. Tapi andainya kita rebah..remember Allah masih ada untuk kita. Mendengar rintihan dukalara kita. Melihat tangisan keciwasebak kita. You're not alone. Allah is always be our side. Always. Allah..you calm my heart when im feel very down. You give me the strength when im feel very weak to face the probs. You're my love till forever.

   ok la..actually dis song is about our life. Yes..our life. Burung ibarat kita. Terus terbang dan terbang untuk mencari keredaan dan kebesaran Allah. Dalam setiap pencarian sudah pastinya kita kan melihat dan menghadapi  banyak ujian dari Allah so that kita belajar bersyukur. Kadang kala dalam pencarian tu jugak sayap kekuatan kita patah atau rapuh dan kita kan tertunduk lemah menangisi kelemahan diri yang tak mampu. Namun, di saat kita rasakan keseorangan dan tiada sampai mahu mendengar kesakitan itu..ingatlah Allah masih ada untuk kita sebagai tempat untuk mengadu kekurangan diri. Menangis la sampai tahap keluar air hidung ke mata bengkak ke sebab Allah sentiasa mendengarnya. Jika mengadu pada Allah, insyaallah hati kan tenang. Utamakan Allah!

 tanya sama pokok..iman kita ni macam pokok..akan bergoyang bila ditiup ujian..jom cari ilmu and upgradekan ibadat/amalan untuk top4kan iman so dat ia tidak bergoyang terlalu kuat.

Be a good muslim!

P/s : kuatlah walaupun terasa amat sakit menghadapi kehidupan coz setiap kepahitan itu akan ada kemanisan di penghujungnya. Insyaallah..

xiexie for reading! 

No comments:

Post a Comment

sebarang pesanan untuk cik warrior?
sila tinggalkan di sini. May Allah bless you..